مؤلّفه های کرامت انسان از منظر قرآن کریم
نویسندگان
چکیده
خلقت احسن، اختیار، علم، عقل، فطرت، غایت بودن انسان برای آفریده ها، خلافت از جمله مفاهیم فراحقوقی هستند که ما را به شناسایی انسان به عنوان تجلّی بخش همه صفات و اسماء الهی رهنمون می شوند و از عناصر و مؤلّفه های کرامت آدمی به شمار می آیند. ریشه اصلی طرح مسأله کرامت انسان در تعالیم اخلاقی و حقوقی اسلام را در خود قرآن کریم باید جستجو کرد؛ زیرا قرآن کریم بذر اصل کرامت انسان را در گزاره «وَ لَقَدْ کَرَّمْنَا بَنِی آدَمَ...» کاشت. تعلیمات اخلاقی اسلام سرشار از آموزه هایی است که با امعان نظر در آنها می توان به اصل کرامت به عنوان زیربنای قواعد اخلاقی اسلام دست یافت. آموزه هایی که بر خودشناسی، خودسازی، پاکیزگی و طهارت روح و رفتار تأکید دارد و متضمّن بایدها و نبایدهایی است که التزام به آنها به پاسداشت کرامت انسانی در هر فرد می انجامد. برخی دیدگاهها و سیره عملی معصومین، علیهم السّلام، بر شناسایی کرامت انسان، بمَا هُوَ انسان دلالت دارد. اطلاق روایات متضمّن حُسْن خُلْق نسبت به همه آدمیان، مدارا با مردم، محبّت و دوستی با آنها حاکی از کرامت ذاتی انسان است. علاوه بر آموزه های اخلاقی، بسیاری از آموزه های حقوقی اسلام نیز بر رعایت حقوق دیگران در مناسبات اجتماعی برای اکرام و تکریم آنها دلالت دارند. لذا کرامت انسان را می توان از مقاصد شریعت به شمار آورد.
منابع مشابه
مؤلّفههای کرامت انسان از منظر قرآن کریم
خلقت احسن، اختیار، علم، عقل، فطرت، غایت بودن انسان برای آفریدهها، خلافت از جملة مفاهیم فراحقوقی هستند که ما را به شناسایی انسان به عنوان تجلّیبخش همة صفات و اسماء الهی رهنمون میشوند و از عناصر و مؤلّفههای کرامت آدمی به شمار میآیند. ریشة اصلی طرح مسألة کرامت انسان در تعالیم اخلاقی و حقوقی اسلام را در خود قرآن کریم باید جستجو کرد؛ زیرا قرآن کریم بذر اصل کرامت انسان را در گزارة «وَ لَقَدْ کَرَّمْنَا بَنِی...
متن کاملمبانی بایسته انسان شناختی علوم انسانی از منظر قرآن کریم
هدف: مؤلف در این مقاله، به مبانی بینشی علوم انسانی متعالی، مبانی انگیزشی و آفرینشی از منظر قرآن کریم پرداخته است. روش: روش این پژوهش، اکتشافی- استنباطی است. یافتهها: در بُع...
متن کاملفراگرد ارتباط شیطان و انسان از منظر قرآن کریم
ارتباط انسان و شیطان، از آغاز خلقت هر فرد تا پایان عمر وی برقرار است و درک درست این ارتباط، آثار تربیتی و انسانساز بسیار مهمی بر ارتباط درونفردی (ارتباط انسان با خود، با خدا و جهان غیب) و نیز بر ارتباطات میانفردی و در ساحتهای فردی، خانوادگی و اجتماعی برجا میگذارد. قرآن کریم نیز در همین راستا همواره سعی کرده است شناخت انسان را نسبت به شیطان و ارتباط با او بیفزاید. پژوهش فرارو، با هدف تبیین ...
متن کاملتمدن های بشری از منظر قرآن کریم
چکیده تمدن بشری که امروز ما وارث آن هستیم حاصل هزاران سال کار و کوشش ملل و اقوام مختلفی است که هر یک برای مدت کوتاه یا طولانی مسئولیت زنده نگاهداشتن مشعل تمدن انسانی را بر عهده داشتهاند و این سکّان را به دیگری سپردهاند و به قول شاعر هر که آمد عمارتی نو ساخت و پس از مدتی این صحنه را برای هنرمندی و ایفای نقش به دیگری سپرد. آنچه گم شده بشر در تمام این دوران بوده است، مفهوم و مصداق سعادت ابدی...
متن کاملتمدن های بشری از منظر قرآن کریم
چکیده تمدن بشری که امروز ما وارث آن هستیم حاصل هزاران سال کار و کوشش ملل و اقوام مختلفی است که هر یک برای مدت کوتاه یا طولانی مسئولیت زنده نگاهداشتن مشعل تمدن انسانی را بر عهده داشتهاند و این سکّان را به دیگری سپردهاند و به قول شاعر هر که آمد عمارتی نو ساخت و پس از مدتی این صحنه را برای هنرمندی و ایفای نقش به دیگری سپرد. آنچه گم شده بشر در تمام این دوران بوده است، مفهوم و مصداق سعادت ابدی...
متن کاملکرامت تکوینی (ذاتی) انسان از منظر قرآن و حدیث
کرامت در لغت به معنی شرافت و بزرگواری و در اصطلاح به نوعی عطیه ی الهی اطلاق می-گردد،که در نهاد بشر بوده و هویتش را تشکیل می دهد، و به دو دسته ی ذاتی و اکتسابی تقسیم می شود، ولی بغرنج ترین مسئله ی عصر حاضر آن است که غالب تحقیقات، کرامت اکتسابی، و به ندرت کرامت ذاتی را از جنبه ی مواهب معنوی مورد بررسی قرار داده اند، که در این میان به فضلیت جسمی بشر، بر سایر مخلوقات توجهی نشده است، و هر فرقه ای با...
منابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
عنوان ژورنال:
سراج منیرجلد ۳، شماره ۸، صفحات ۴۶-۶۱
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023